Kerékpár, vagy ami engem érdekel és köze van a 2 kerékhez

Csőváz blog

Gőzborotva, magasnyomású mosó, jet wash

2017. június 14. - Misi....

Terjed most egy videó, ami sok vitát gerjesztett az angol kerékpáros fórumokon,  és itthon is időről időre felmerül a téma.

Íme a videó, és a végén egy pár gondolat. 

Most nem mennék bele, hogy mi a különbség a gőzborotva, magasnyomású mosó, és a jet wash és hasonló társaik között. Most nem ez a post témája. 

Illetve mindenki azt csinál a kerékpárjával amit akar. Ha eddig is gőzborotvával nyomtad, és neked bevált, akkor hajrá. 

De akkor jöjjön a saját véleményem:

1, Ahogy a videóban is mondja a srác a nagy csapatok hivatalos szerelői is használják a gőzborotvát. Ja ja. De ők szponzorált versenyzők. Nem nekik kell megvenni saját zsebből a cuccokat, vagy ha igen akkor is nem a kiskereskedő által kínált áron. Egy évben több kerékpárt is elhasználnak akár, több kereket használnak egy szezonban stb. Nekik nem tétel egy-két új alkatrész beszerzése. Itthon kevesen járunk ebben a cipőben. Illetve nekem is több keróm van, de azért na. Az átlag felhasználó nem cserélgeti úgy az alkatrészt, mint a profik. 

2, A videóban a srác kiszerelt állapotban a patyolat tisztaságú csapágyat jól átkente, majd így szépen már felkészítve végezte el a tesztet. Ez teljesen életidegen. Amikor gőzborotvát használunk, akkor a kerékpár sáros, mocskos, agyagos, láncolajos, zsíros stb. Szóval van rajta minden földi jó. Ekkor állunk neki, hogy letakarítsuk a trutyit. Miért is fontos ez? Mert egy teljesen tiszta, átzsírozott rendszert ha telenyomunk magas nyomású vízzel kb semmi nem történik. Ha be is megy a víz, akkor csak max a zsírt viszi magával, ami gyári tisztaságú. De a való életben egy trutyis gépnél a nyomás a külső sarat viszi magával a belső részek felé bele a csapágyba, és a belső részekbe, ami aztán ott is marad.  Illetve a váz belsejében is meg tud maradni a sár. Nekem is van olyan vázam, ahol nincsen kis nyílás fúrva a közép csapágy házon, és az összes trutyi ami bele ment az ott is marad. 

3, A srác a videóban egy hajtómű csapágyat célzott meg. Látszik a videón, hogy a csapágy szétszedhető és zsírozható, ami a méretéből fakadóan szépen karban tarthatóvá teszi. Azonban máshol nincsenek ekkora méretű és ilyen szépen zsírozható csapágyak. A többi mind kisebb, és  egy az egyben cserélhető. Ez a gőzborotvás teszt csak ennél a csapágynál működik. Kisebbeknél nincs mód a csapágy zsírozására. (kivéve 1-2 gyártó pl Chris King, de ők a piac nagyon kis szeletét fedik le és az áruk is jóval az átlag feletti)

4, Ha ugyan ez a művelet zajlott volna le egy hátsó agynál, akkor a sárt és koszt nem csak a csapágyak kapják meg, hanem a racsnimechanika is, amit aztán megint tisztítani kell. 

dsc02118-600x400.jpg

Látszik, hogy szép végig a gumi tömítés, tele van tömve gyárilag zsírral. De ha több báros nyomással belepréseljük az olajos sarat, majd azt nem szedjük ki onnan, akkor az a rendszerben maradva folyamatosan szétrágja mind a csapágyakat, mint a retesz mechanizmust. Ez egyébként egy baromi jó racsnimechanika. Atom biztos, és jó erős hangja is van. 

Viszont ha bemegy a sár és a kosz, akkor akár így is kinézhet. A kalapácsokból előbb utóbb 1-2 beragad, nem reteszel szépen, néha ugrik stb:

3093803777_fc881b684e_o.jpg

3093803991_33936e6360_o.jpg

imagefdhdfhs.jpg

p4pb6158171.jpg

5, a srác az egyik legjobban tömített csapágyat kezdte el támadni. Ha ugyan ezt a folyamatot sima kónuszos agynál, régi colos fejcsapágynál stb végezte volna el akkor a végeredmény totálisan más lett volna. Még ha a mostani labirint contact tömítéses xtr-el csinálod ezt azok sem bírják a végtelenségig. 

6, Az ipari csapágyak máshogy vannak tömítve mint a kónuszos rendszerek. De azért ezekbe is bele lehet nyomni magas nyomással a külső szennyeződést.  seals-detail.jpg

Egy két csapágy (HOPE) ami csere érett lett. Ezekbe beleraktak 3000 mérföldet (kb 5000 km). A kosz és az egyéb trutyi bejutása csak felgyorsítja az elhasználódás mértékét. 

hope-pro2-worn-bearings.jpg

hope-xc-worn-bearings.jpg

 

Szóval a végére: 

Mindenki azt csinál a kerójával amit akar. Ha neked bevált a gőzborotva akkor toljad neki. Persze nagyon sáros tekerések után mikor még hosszú a hazaút, és nem akarod sártól csöpögősen berakni a kerót a kocsiba, akkor jól tud jönni. 

Én magam részéről ha időm és lehetőségem engedi megmaradok a vizes vödör és autómosó kefe kombónál.  Ez a leginkább kíméletes. Idővel úgyis minden alkatrészt szét kell szedni, zsírozni, karban tartani, cserélni kell, szóval én sem kerülhetem el a karban tartást. De igyekszem kíméletesen bánni a keróimmal és kicsit növelni az élettartamukat. 

 

Ha tetszett a post kövess Facebookon. Katt IDE és like.

Ha úgy gondolod, hogy másnak is hasznos lehet az írás, akkor a megosztásokat megköszönöm ;) 

A bejegyzés trackback címe:

https://csovaz.blog.hu/api/trackback/id/tr8612537691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.06.14. 16:07:17

Köszönöm, maradok a magasnyomásúnál ésszel használva!
5+éves XT agyaim jól el vannak vele ;)

Amíg te suvickolsz addig én inkább tekerek még egy fél órát.

Ja, és ne feledd, esőben meg sárban eleve ne menj ki tekerni, mert húha ...

Burgermeister 2017.06.14. 19:28:20

Pontosan, jó a magasnyomás ésszel használva!!!

Misi.... 2017.06.18. 00:52:22

@M3Hellrot: Mint írtam:
1, mindenki azt csinál amit akar
2, én is szoktam használni, ésszel persze. Ha te normálisan használod a gőzborotvát, akkor valószínűleg ez az írás nem neked szólt, hanem olyanoknak, akik nálad kevesebb tudással rendelkeznek.
3, megyek én minden körülmény között. Nem kell félteni ;)

Misi.... 2017.06.18. 13:07:20

@Burgermeister: Pont ezért írtam, mert szerintem a videóban ész nélkül használták. Direkt belemosni a külső koszt a csapágyakba nem okos ötlet. Egy most kezdő kerékpáros, aki keveset tud a karbantartásról, a csapágyak zsírozásáról, vagy egy hátsó kónusz beállításáról az ne fizessen drága tanulópénzt az ilyen videók alapján. Ha valaki elfogadja azt amit írtam, az okés. Ha meg nem, akkor az is okés. Semmi nem kötelező. Mindenki azt csinál ami szerinte jó.
Hátszelet :)
süti beállítások módosítása