Terjed most egy videó, ami sok vitát gerjesztett az angol kerékpáros fórumokon, és itthon is időről időre felmerül a téma.
Íme a videó, és a végén egy pár gondolat.
Most nem mennék bele, hogy mi a különbség a gőzborotva, magasnyomású mosó, és a jet wash és hasonló társaik között. Most nem ez a post témája.
Illetve mindenki azt csinál a kerékpárjával amit akar. Ha eddig is gőzborotvával nyomtad, és neked bevált, akkor hajrá.
De akkor jöjjön a saját véleményem:
1, Ahogy a videóban is mondja a srác a nagy csapatok hivatalos szerelői is használják a gőzborotvát. Ja ja. De ők szponzorált versenyzők. Nem nekik kell megvenni saját zsebből a cuccokat, vagy ha igen akkor is nem a kiskereskedő által kínált áron. Egy évben több kerékpárt is elhasználnak akár, több kereket használnak egy szezonban stb. Nekik nem tétel egy-két új alkatrész beszerzése. Itthon kevesen járunk ebben a cipőben. Illetve nekem is több keróm van, de azért na. Az átlag felhasználó nem cserélgeti úgy az alkatrészt, mint a profik.
2, A videóban a srác kiszerelt állapotban a patyolat tisztaságú csapágyat jól átkente, majd így szépen már felkészítve végezte el a tesztet. Ez teljesen életidegen. Amikor gőzborotvát használunk, akkor a kerékpár sáros, mocskos, agyagos, láncolajos, zsíros stb. Szóval van rajta minden földi jó. Ekkor állunk neki, hogy letakarítsuk a trutyit. Miért is fontos ez? Mert egy teljesen tiszta, átzsírozott rendszert ha telenyomunk magas nyomású vízzel kb semmi nem történik. Ha be is megy a víz, akkor csak max a zsírt viszi magával, ami gyári tisztaságú. De a való életben egy trutyis gépnél a nyomás a külső sarat viszi magával a belső részek felé bele a csapágyba, és a belső részekbe, ami aztán ott is marad. Illetve a váz belsejében is meg tud maradni a sár. Nekem is van olyan vázam, ahol nincsen kis nyílás fúrva a közép csapágy házon, és az összes trutyi ami bele ment az ott is marad.
3, A srác a videóban egy hajtómű csapágyat célzott meg. Látszik a videón, hogy a csapágy szétszedhető és zsírozható, ami a méretéből fakadóan szépen karban tarthatóvá teszi. Azonban máshol nincsenek ekkora méretű és ilyen szépen zsírozható csapágyak. A többi mind kisebb, és egy az egyben cserélhető. Ez a gőzborotvás teszt csak ennél a csapágynál működik. Kisebbeknél nincs mód a csapágy zsírozására. (kivéve 1-2 gyártó pl Chris King, de ők a piac nagyon kis szeletét fedik le és az áruk is jóval az átlag feletti)
4, Ha ugyan ez a művelet zajlott volna le egy hátsó agynál, akkor a sárt és koszt nem csak a csapágyak kapják meg, hanem a racsnimechanika is, amit aztán megint tisztítani kell.
Látszik, hogy szép végig a gumi tömítés, tele van tömve gyárilag zsírral. De ha több báros nyomással belepréseljük az olajos sarat, majd azt nem szedjük ki onnan, akkor az a rendszerben maradva folyamatosan szétrágja mind a csapágyakat, mint a retesz mechanizmust. Ez egyébként egy baromi jó racsnimechanika. Atom biztos, és jó erős hangja is van.
Viszont ha bemegy a sár és a kosz, akkor akár így is kinézhet. A kalapácsokból előbb utóbb 1-2 beragad, nem reteszel szépen, néha ugrik stb:
5, a srác az egyik legjobban tömített csapágyat kezdte el támadni. Ha ugyan ezt a folyamatot sima kónuszos agynál, régi colos fejcsapágynál stb végezte volna el akkor a végeredmény totálisan más lett volna. Még ha a mostani labirint contact tömítéses xtr-el csinálod ezt azok sem bírják a végtelenségig.
6, Az ipari csapágyak máshogy vannak tömítve mint a kónuszos rendszerek. De azért ezekbe is bele lehet nyomni magas nyomással a külső szennyeződést.
Egy két csapágy (HOPE) ami csere érett lett. Ezekbe beleraktak 3000 mérföldet (kb 5000 km). A kosz és az egyéb trutyi bejutása csak felgyorsítja az elhasználódás mértékét.
Szóval a végére:
Mindenki azt csinál a kerójával amit akar. Ha neked bevált a gőzborotva akkor toljad neki. Persze nagyon sáros tekerések után mikor még hosszú a hazaút, és nem akarod sártól csöpögősen berakni a kerót a kocsiba, akkor jól tud jönni.
Én magam részéről ha időm és lehetőségem engedi megmaradok a vizes vödör és autómosó kefe kombónál. Ez a leginkább kíméletes. Idővel úgyis minden alkatrészt szét kell szedni, zsírozni, karban tartani, cserélni kell, szóval én sem kerülhetem el a karban tartást. De igyekszem kíméletesen bánni a keróimmal és kicsit növelni az élettartamukat.
Ha tetszett a post kövess Facebookon. Katt IDE és like.
Ha úgy gondolod, hogy másnak is hasznos lehet az írás, akkor a megosztásokat megköszönöm ;)